818667305369053

Hoe vaak heb jij al gedacht: ‘Maandag begin ik echt’. Om vervolgens alweer op vrijdag de handdoek in de ring te gooien? Het is niet zo dat je niet weet dat rauwkost eten gezonder voor je is dan een zak chips of een reep chocolade. En je wil ook echt wel graag afvallen. Het is alleen zo verrekte moeilijk om het vol te houden. Door alle teleurstellingen tijdens je pogingen om af te vallen is je zelfvertrouwen inmiddels ook ver te zoeken. Sterker nog: je begint er niet eens meer aan om jezelf de zoveelste mislukking te besparen.

Op je frustrerendste momenten roep je boos tegen jezelf: ‘Wat is hier nou zo moeilijk aan? Kan je dan echt niks volhouden?’ 

En ondertussen vraag je je af: Is het een gebrek aan discipline? Is je ruggengraat stuk? Ben je gewoon een slappeling? 

Wat maakt afvallen moeilijk?

De wiskunde van afvallen is niet zo moeilijk. Als je meer calorieën verbrandt dan je binnenkrijgt dan val je af. Dus wat gaan de meeste vrouwen doen: minder calorieën nemen of keihard sporten. Op zich een logische gedachtegang.

Stel je voor dat je een eekhoorn bent. En je hebt een paar maanden winter voor de boeg. En je weet dat er voor jou dan weinig voedsel te vinden is. Wat ga je dan doen? Precies, nootjes verzamelen voor tijden van voedselschaarste. Zodat je in elk geval de winter kan doorkomen zonder te verhongeren.

In jouw brein zit ook een eekhoorn, alleen noemen we die dan de hypothalamus. Dit zeer kleine deel van je brein beschikt over een ‘eet-of-sterf’ alarm. Met andere woorden: de hypothalamus regelt jouw honger- en verzadiging signaal. En dat is een serieuze taak, zeker voor zo’n primair deel van je brein. Je pre-frontale cortex, je mensbrein, kan redeneren en op basis van ratio beslissingen nemen. Je interne eekhoorn niet. Die is zo primair als wat. Het is de taak van dat oeroude deel van jouw brein om je in leven te houden.

Waarom is afvallen zo moeilijk?

Weer even terug naar die eekhoorn. In dit geval jouw interne eekhoorn met het ‘eet-of-sterf’ alarm. Die kan echt niet lachen om jouw ‘goede voornemens’ om minder te eten. Want daar raakt ‘ie enorm van in de stress. Je eekhoorn blijft jou wel trouw, dus die gaat in de beschermingsmodus om ervoor te zorgen dat jij niet verhongert. 

Wat jij daarvan merkt is dat je niet afvalt. Want je eekhoorn zit als een gek op zijn voorraad eikels (lees: jouw vetcellen) om te zorgen dat die niks verliest. Ondertussen vraag jij je af waarom afvallen zo moeilijk is. Je eet toch minder? Waarom lukt het dan niet met afvallen? Het antwoord is: je hebt je eekhoorn van slag gemaakt waardoor die in de overlevingsstand geschoten is.

De invloed van mindset bij afvallen

Een andere factor waarom afvallen zo moeilijk is, is omdat je nog geen slanke mindset hebt. Wat je denkt heeft namelijk een enorme invloed op hoe jij je voelt. Hoe jij je voelt bepaalt in grote mate hoe jij reageert. 

Stel je voor: je hebt een drukke baan met veel verantwoordelijkheid. Op je werk voel je je wel eens onzeker tussen je extraverte collega’s. Jij bent niet zo uitbundig en aanwezig waardoor je soms het gevoel hebt dan je er niet helemaal bij hoort.  Je bent wel streng voor jezelf want je wil goed werk opleveren. Omdat je je een beetje anders voelt dan je collega’s merk je ook dat je graag aardig gevonden wil worden en pas je je vaak aan. Dit kost je veel energie en je merkt dan ook dat je veel nadenkt: “Doe ik het wel goed genoeg? Vinden mijn collega’s mij wel aardig? Is mijn manager wel tevreden over mij?” 

Aan het eind van de werkdag ben je moe en druk in je hoofd. Op die momenten wil je het liefste een snelle fix. Je wilt jezelf afleiden. Je snakt naar een moment voor jezelf. Wat het ook is: je wilt jezelf beter voelen. Dus ga je je onrust weg eten. 

Daarna schaam je je want je had je nog wel zó voorgenomen om die kilo’s kwijt te raken. En je hebt net je avondeten gehad, dus honger kan je niet hebben. Je vindt het zwak van jezelf. Maar tegelijkertijd lukt het je niet om dit patroon te doorbreken.

Het voorbeeld hierboven laat precies zien hoe je gedachten en je gevoelens invloed hebben op wat je doet. In dit voorbeeld zorgen gedachten over jezelf en hoe je denkt dat collega’s jou zien ervoor dat je onrust voelt. Om te dealen met die onrust is je vergrijpen aan lekkere dingen wat je vervolgens doet

En jij je maar afvragen wat er mis is met jou. Niks dus.

Afvallen en het pijn-plezier principe

Er speelt nog een belangrijk mechanisme een rol: het pijn-plezier principe. Van harte gefeliciteerd, want dit mechanisme werkt uitstekend bij jou. Het is het onbewuste, geautomatiseerde mechanisme in ons brein dat zorgt dat we weg bewegen van pijn (of gevaar) en toe bewegen naar genot (of veiligheid).

Bovendien zijn we ook nog eens zó geprogrammeerd dat we tot 5 keer meer alert zijn op negativiteit (want: potentieel gevaarlijk) dan op positiviteit. Ook dat is het oeroude deel van je brein. Dat deel dat de oermens heeft geholpen te overleven. En ondanks dat wij niet meer in de oertijd leven, is ons brein nog wel voor 99% hetzelfde afgesteld als dat van een oermens. 

We zijn van nature namelijk wel geprogrammeerd voor schaarste. Maar niet voor overvloed. Prettige wedstrijd in een maatschappij waar de supermarkt van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat open is. En het meeste dat je daar kan kopen eigenlijk vulling is en geen voeding. Omdat het niks bijdraagt aan je gezondheid. Maar ook je eekhoorn wordt er niet blij van. Want je neemt wel volume in. Maar je eekhoorn raakt niet verzadigd. Dus die blijft het ‘eet-of-sterf’ alarmsignaal geven. 

En jij je maar afvragen wat er mis is met jou. Niks dus. Je brein en lichaam doet precies wat die moeten doen. 

Nu jij nog.

Hoe je gezond en blijvend afvalt

Een mooi begin is om het goed te maken met je eekhoorn. Stop met jezelf uit te hongeren en stop met het eten van vulling in plaats van voeding. Wat ik veel tegenkom is dat mensen bang gemaakt zijn voor vet. Dat is nergens voor nodig, zolang je maar de juiste vetten eet: vette vis zoals zalm en haring, avocado, noten en olijfolie zijn prima bronnen van gezonde vetten. Je eekhoorn wordt er blij en rustig van. Dat is alvast een winstpunt voor jou. Want hierdoor heb je ook niet telkens honger.

Maar er is nog iets. Op dit moment gebruikt jouw lichaam glucose als voornaamste energiebron. Glucose krijg je binnen door het eten van suiker en bewerkte koolhydraten. Jouw lichaam verbrandt daardoor wat je eet in plaats van je opgeslagen vet voorraad. 

 Voed daarom je lichaam gaat voeden met groene bladgroenten, groenten die boven de grond groeien, noten, vette vis en schelp/schaaldieren, kokosolie, roomboter en olijfolie. Je beperkt het eten van fruit voorlopig alleen tot 2-3 keer per week een kleine hoeveelheid rood fruit. En handig ezelsbruggetje is: alles wat in het Engels eindigt op ‘berry’. Dus strawberry (aardbei), raspberry (framboos), blueberry (bosbes) en blackberry (braam). 

Wanneer je dat doet help je je lichaam om om te schakelen naar vetverbranding in plaats van glucose verbranding. Het voordeel is dat je geen honger meer hebt, je bloedsuikerspiegel stabiel wordt waardoor je geen snaai drang meer hebt en je gewicht verliest op de weegschaal.

Je mag eerst aan de slag met de
triggers die jouw eetgedrag nu nog aansturen.

Ja leuk Ineke, maar hoe houd ik dat afvallen vol?

 

Ja precies. Want voor verreweg de meeste vrouwen is het de grootste uitdaging om hun gevoelens niet te gaan dempen met eten. Wilskracht kost veel energie en is bovendien altijd tijdelijk.

Je kan het afvallen dus van de fysieke kant benaderen, door te veranderen wat en hoe vaak je eet. Niet hoeveel je eet. Want als je het juiste eet dan ben je ook op tijd verzadigd en zal je niet meer overeten. Overeten gebeurt alleen bij wat ik noem ‘hol voedsel’. Waar weinig tot niks waardevols in zit voor je lichaam.

Je lichaam en geest zijn een dynamisch geheel en daardoor nauw met elkaar verbonden. Als je een blijvende verandering wilt maken dan moet je naar jezelf kijken in zijn totaliteit. Niet alleen fysiek, zoals bij een dieet, maar juist ook mentaal en emotioneel. Gedachten en emoties zie je niet maar je denken, je voelen en de mate waarin je je verbonden voelt hebben wel degelijk een grote invloed op jou.

Voordat je klaar bent voor een duurzame leefstijlverandering, mag je eerst aan de slag met die triggers die jouw eetgedrag nu nog aansturen.

Wanneer jouw gedachten helpend zijn dan voel je je ook anders.
Wanneer je je anders voelt, dan reageer je anders.
Wanneer je eten niet meer ‘nodig’ hebt om je beter te voelen.
Dan heb je vrijheid. In mijn ogen betekent vrijheid opties hebben. Dus dat je een keuze kan maken waarbij iets afslaan net zo okee voor je voelt als iets wel nemen.

Maar dat je niet ‘overgenomen’ wordt door iets dat sterker is dan jij. En dat gevoel, dat noem ik eetRUST. Het gevoel dat je rust in je hoofd hebt. Rust in je lijf voelt. Lekker in je vel zit. En blij bent met jezelf, je lichaam én je relatie met eten.

Hoe krijg ik een slanke mindset?

Voor mij betekent een slanke mindset dat je leert te denken op een manier die jou dichterbij je doel brengt in plaats van verder er vanaf.

Stel, je hebt je voorgenomen om gezond te eten en te stoppen met snaaien. Maar op die verjaardag heb je toch wat lekkers genomen. Terwijl je vooraf met jezelf had afgesproken dat je alle verleidingen wilde weerstaan. Nu kan je 2 dingen denken:

1. “Alles is nu toch al verpest dus ik kan net zo goed stoppen met gezond eten. Het lukt toch niet”

Dat is de weg van de minste weerstand. Ik snap dat die verleidelijk is. Maar je wilt afvallen en je bent een grote meid. Want als jij 10 euro hebt in 2 briefjes van 5. En dat ene briefje van 5 is per ongeluk ergens uit je zak gevallen en ben je kwijt. Gooi je dan dat andere briefje van 5 ook meteen weg? In het kader van “ik was die andere toch ook al kwijt”. Precies. Dit is je kans om je gezonde denkstijl te gaan oefenen. Want wat je ook kan denken is dit:

2. Ik heb me niet aan de afspraak met mijzelf gehouden. Welke behoefte van mijzelf heb ik vervuld met dat lekkers dat ik genomen heb? Ging het om de smaak van zoet of zout, ging het om de gezelligheid, had ik het gevoel dat afslaan onbeleefd was?

Als je er op die manier mee omgaat dan gebruik je de situatie waarin je niet deed wat je eigenlijk wilde als kans om iets over jezelf te leren. Wanneer je namelijk jouw interne drijfveren achter je triggers achterhaalt. Dan kan je daar vervolgens mee aan de slag. Waardoor jij de controle aktief neemt. En geen slachtoffer blijft van omstandigheden.

Merk je het verschil?

Door hiermee te oefenen word je er steeds beter in. Zorg dat je heel goed weet wat je doel precies is en waarom je dat wilt. 

Afvallen is geen concreet doel. Want dan zou je ook je doel al gehaald hebben als je 200 gram bent afgevallen. Dus: hoeveel wil je precies afvallen? 

Meer energie is ook geen doel. Wat kan je nu niet (makkelijk) wat je wel kan als je doel bereikt is? De trap op rennen zonder buiten adem te zijn? De marathon lopen? Maak het concreet.

Weet ook goed waarom je het wilt. 

‘Vaker sporten’ motiveert je niet. Waarom wil je dat? Wat wil je bereiken? Hoe weet je dat je dat gehaald hebt? Wat is er dan veranderd voor jou?

Wat moet ik onthouden?

 

1. Je interne eekhoorn doet haar werk uitstekend

Ze zorgt ervoor dat jij niet sterft van de honger. Zolang jij met trucjes of met heel weing eten probeert af te vallen zal je eekhoorn in de stress zitten en juist redden wat er te redden valt. Lees: vet vasthouden in plaats van afvallen.

 

2. Wat je over jezelf denkt bepaalt je gevoel

Hoe je je voelt bepaalt hoe je reageert. Zolang je onrust of emoties blijft dempen met eten, blijf je het symptoom bestrijden. De duurzame aanpak is om aan de slag te gaan met de triggers die nu nog jouw eetgedrag aansturen.

 

3. Je brein en je lichaam doen precies waarvoor ze gemaakt zijn.

Zorgen dat jij overleeft. De vraag is dus niet of jij een klacht hebt over je lichaam. Maar of je lichaam een klacht heeft over jou. Om duurzaam af te kunnen vallen zal je de oorzaak van emotie-eten, eetbuien of overeten moeten oplossen. Anders blijf je alleen maar het symptoom bestrijden en dat leidt tot het jojo-effectr, frustraties en teleurstelling

 

4. Zorg dat je eekhoorn tevreden blijft.

Voed je eekhoorn met gezonde vetten zodat ‘ie geen honger krijgt en jou dus ook geen vals hoingersignaal geeft. Vermijd suiker en bewerkte koolhydraten.

 

5. In mijn gratis (online) masterclass kom je nog veel meer te weten over afvallen zonder dieet.

We gaan het uitgebreid hebben over de triggers die jouw eetgedrag veroorzaken en wat je moet doen om dat op te lossen. Hieronder kan je je aanmelden.

Regelmatig geef ik een gratis (online) masterclass over hoe je eetRUST krijgt. In 90 minuten neem ik je dan mee in de 4 stappen van de eetRUST methode. De eetRUST methode is mijn persoonlijke succesformule waarmee je alle noodzakelijke voorwaarden creëert om zonder dieet resultaten te halen die ook daadwerkelijk op de lange termijn blijvend zijn.

Je bent van harte welkom om daarbij te zijn!

Gratis eetRUST masterclass

Ontdek in 90 minuten hoe je
eetbuien en emotie-eten verandert naar
controle en keuzevrijheid over je eetgedrag

                            +

de 4 stappen van de eetRUST methode.