fbpx 818667305369053

Onderaan dit artikel vind je de 5 tips voor innerlijke rust. Omdat ik een ‘uitlegger’ ben vind ik het fijn om je wat achtergrond informatie te geven over hoe je lichaam en geest werkt. Kennis is macht!

Maar als je dat niet interessant vindt, even goede vrienden natuurlijk. Scrol dan meteen naar beneden en vind daar jouw 5 tips voor meer innerlijke rust.

 

De invloed van ‘normaal’ op jouw innerlijke rust

Innerlijke rust. We verlangen er allemaal naar. Voor de meeste mensen geldt dat waarschijnlijk zeker sinds het afgelopen jaar. Het jaar waarin niets ‘normaal’ was. Hoe dat invloed heeft op jouw gevoel van innerlijke rust lees je in dit artikel.

“Dat is toch niet normaal!” Hoor jij jezelf dat wel eens zeggen? Misschien heb je het in 2020 wel vaker gezegd dan anders. Want 2020 was denk ik hét jaar waarin heel veel dingen ‘niet normaal’ waren.

  • De kinderen konden niet normaal naar school.
  • Mensen konden niet normaal naar hun werk.
  • Je kon niet normaal boodschappen doen.
  • Je kon niet normaal de feestdagen met elkaar doorbrengen.
  • Je kon niet normaal bij je opa en oma op bezoek gaan.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Conditionering

Heb je je wel eens afgevraagd hoe het eigenlijk komt dat je sommige dingen ‘normaal’ vindt en waarom je andere dingen ‘niet normaal’ vindt?

Vanaf je geboorte word je beïnvloed door je omgeving, bijvoorbeeld door ideeën (suggesties) van je vader en moeder, de cultuur waarin je opgroeit, de gewoonten van de mensen om je heen of misschien wel de kerk. Daardoor ontwikkel je jezelf tot een bepaald concept waarmee je jezelf identificeert. Dat wordt ook wel conditionering genoemd.

Eigenlijk is de invloed van je genen maar heel klein op de persoon die je nu bent. Het overgrote deel is bepaald door je omgeving. Ervaringen die je hebt opgedaan en waar je een bepaalde betekenis of interpretatie aan hebt gegeven. Dat bepaalt wat je gelooft. Wat voor eten je lekker vindt. Geef eens een dropje of een bord zuurkool aan iemand uit een heel andere cultuur. Wat denk je dat die daarvan vindt? De omgeving waarin je opgroeit en de ideeën (suggesties) die je daar aanneemt bepalen wat je gelooft over jezelf, wat je ‘normaal’ vindt en hoe je beeld van de wereld gevormd wordt.

Innerlijke rust kost energie

Daarbij is het ook nog zo dat de dingen die voor jou ‘normaal’ zijn- en jouw gewoonten- weinig energie vragen van jouw brein. Dingen die nieuw voor jou zijn of indruisen tegen jouw ‘normaal’ kosten je brein veel energie. Jouw programmering is zó ingesteld dat je brein zo energie zuinig mogelijk wil functioneren.  Daarom reageer je ook in eerste instantie met (enige) weerstand, wantrouwen of afwachtendheid op nieuwe en onbekende dingen. 

De energie die je verbruikt voor aanpassing, dingen op wilskracht doen of waar je weerstand bij ervaart kan je niet meer gebruiken om jouw innerlijke rust te waarborgen. Energie werkt net als geld: je kan het maar één keer besteden.

Feit of interpretatie?

Jouw conditionering bepaalt hoe jij naar de wereld kijkt. En dat bepaalt weer hoe jij ervaringen interpreteert. Een emotie is de betekenis die jij zelf geeft aan een feit of een gebeurtenis. Laat me je dit verder uitleggen. Om dit goed te begrijpen is het eerst belangrijk dat je het onderscheid maakt tussen feiten (afgesproken werkelijkheid) en interpretaties (de betekenis die jij geeft aan iets).

Feit: Een boek. Een boek is een boek. Iedereen die weet hoe een boek eruit ziet zal aan een boek refereren als een boek.

Interpretatie: Een slecht boek. Dat jij een boek een slecht boek vindt, verandert niets aan het feit dat een boek nog steeds een boek is. Alleen heb je nu een betekenis gegeven aan de inhoud van het boek. En die vind jij slecht. Daardoor is het voor jou nu een slecht boek. Jouw realiteit (ervaring) is nu dat het boek een slecht boek is. Misschien druist de inhoud van het boek in tegen iets dat jij gelooft, of bevalt de schrijfstijl je niet. Misschien komt de inhoud van het boek niet overeen met jouw realiteit of roept het weerstand bij je op.

Jouw interpretatie van een situatie bepaalt welke betekenis jij eraan geeft. Twee mensen kunnen daarom heel verschillend reageren op dezelfde situatie. Zoals eerder gezegd, emoties zijn de betekenis die je zelf geeft aan gebeurtenissen. Al die betekenissen worden opgeslagen in je brein. En hoe sterker de emotie bij een gebeurtenis, hoe steviger die ervaring met de betekenis ervan vastgelijmd wordt in je brein.

 

Pijn vermijden en genot zoeken

Ons menselijk gedrag wordt daarbij ook nog eens gedreven door het vermijden van pijn en het zoeken naar genot. 

Kijk eens met dit in gedachten naar wat er op dit moment in de wereld gaande is. Er wordt een enorm beroep gedaan op je aanpassingsvermogen. Simpele dingen waarmee je zo vertrouwd was zijn veranderd. Simpelweg boodschappen doen is al een hele onderneming geworden, zeker als je iets nodig hebt uit een ‘niet essentiële’ winkel.

Ons brein vindt dat niet fijn. We zijn gewend dat dingen ‘normaal’ zijn. Het is een volledig natuurlijke reaktie van je brein om met weerstand te reageren op dingen die onbekend zijn of onzekerheid met zich meebrengen. 

Weet je dat ‘slechte gewoonten’ zoals bijvoorbeeld ongezond eten, roken en alcohol drinken ook een vorm zijn van pijn vermijden en genot zoeken? 

Los van mijn eigen verleden met overmatig en ongezond eten hoor ik het ook telkens terug in mijn praktijk.

“Even tot rust komen met een kop thee en een stuk chocolade.”
“Even een momentje voor mezelf met een sigaretje tussendoor.”
“Even een wijntje met een kaasje om weer bij te komen van de afgelopen dag.”


Rust of afleiding?

Uiteindelijk het is altijd een vorm van innerlijke onrust die het verlangen naar alcohol, een sigaret of ongezonde voeding aanwakkert. En wat je daarmee probeert te krijgen is innerlijke rust. Toch is snoepen, roken of drinken geen echte rust, het is afleiding. Jezelf afleiden van wat je lichaam eigenlijk écht aangeeft nodig te hebben. Zo blijf je weg van ‘pijn’ en geef je toe aan ‘genot’. Een heel normale reaktie eigenlijk. Maar op de lange termijn ga je hier de rekening voor gepresenteerd krijgen. In de vorm van klachten of ziekten.

Je geeft jezelf (body & mind) namelijk niet wat het echt zoekt, wat het daadwerkelijk nodig heeft. Dit probeert je lijf eerst subtiel aan je te laten weten, door middel van kleine ongemakken of kwaaltjes. Doe je daar niets mee dan gaat je lichaam iets harder zijn best doen om je aandacht te trekken. En krijg je wat duidelijkere klachten. Blijf je dat negeren dan wordt de onbalans zó groot dat ziekte ontstaat. 

Zo krijg jij jouw innerlijke rust

Hoe meer je leert werken met ‘wat er is’ hoe meer je je innerlijke rust kan behouden.

Makkelijker gezegd dan gedaan? Het is net als naar de sportschool (die dan wel open moet zijn natuurlijk) gaan: na 1 keer heb je niet meteen spierballen. Maar je kan het wel trainen. Zo is het ook met je innerlijke rust.

5 tips voor meer DIY* innerlijke rust

*do it yourself

Tip 1
Haal een aantal keren bewust en diep adem. Adem 4 tellen in door je neus en houd je adem een aantal tellen vast voordat je weer uitblaast. Blaas uit alsof je door een rietje blaast. Doe dit een aantal keren per dag (kan ook terwijl je aan het werk bent!) en voel het verschil.

Tip 2
Stel je een moment voor waarop jij je heerlijk relaxt en op je gemak voelde. Stap weer even helemaal in dat beeld en voel wat je daar voelt, zie wat je daar ziet en hoor wat je daar hoort. Maak contact met het fijne gevoel dat je daar had. Versterk het gevoel en laat dit gevoel door je hele lichaam verspreiden. je kan je gevoel ook een mooie kleur geven en voor je zien hoe die kleur met dat fijne gevoel door je lichaam gaat. Dit kan je gewoon doen met je ogen open. Voel het verschil maar eens!

Tip 3
Neem elke dag een momentje voor jezelf. Al is het maar 10 minuten. Mediteer of doe een paar ontspanningsoefeningen. Ik heb een video voor je opgenomen (hij staat ook nog hieronder) waarmee je jouw innerlijke rivier van rust kan afvaren en obstakels uit de weg ruimt. Happy relaxing!

Tip 4

Kijk eens wat het voor je doet wanneer je een tijdje pauze neemt van het nieuws volgen. Bedenk je dat journalisten telkens weer mensen willen ‘grijpen’ met pakkende headlines en spannende verhalen. Goed nieuws verkoopt namelijk niet, blijkt uit onderzoek. Veel berichten worden eindeloos herhaald met steeds net wat andere bewoordingen. Je wordt er alleen maar onrustig van. Persoonlijk kijk ik al jaren geen nieuws meer. Door mijn eigen (hoog)gevoeligheid vind ik dat veel te heftig en het is me de energie die het kost niet waard. Alles wat ik moet weten dat krijg ik toch wel mee. Ik vertrouw erop dat de wereld ook wel voortbestaat zonder dat ik mijn rust laat verstoren door het nieuws. Ook iets voor jou?

Tip 5
Eet en leef zo gezond mogelijk. Het eten van voeding met geraffineerde koolhydraten en suiker zorgt voor stress in je lichaam. Misschien heb je het idee dat die reep chocolade of sigaret je rust geeft maar fysiek bezorgt dit je lijf juist extra stress. Geef je lijf eens een goede ‘suiker detox’ en probeer eens wat suikervrij eten voor je doet. Je zal versteld staan!

 

Deze video heb ik speciaal opgenomen voor het initiatief ‘OERsterk in de lockdown‘ maar is gewoon bruikbaar voor elke dag natuurlijk. Geniet!

Jouw innerlijke rust samen boosten?

Wil jij meer rust of zelfvertrouwen ervaren? Nu eindelijk eens af van jouw ongezonde gewoontes? Bezorgt je werk je stress of ben je in een burn-out beland? 

Plan een gratis introductie gesprek zodat we samen kunnen bepalen hoe jij jouw Gezondheid, Vitaliteit & Innerlijke rust kan vergroten. 

Blonde vrouw in streepjesjurk

Wil je straks jouw knop omzetten? Begin dan nu.

Plan hier jouw vrijblijvende belafspraak voor meer informatie.

Gewoon een relaxte kennismaking. Wanneer het jou uit komt.
Kan ik je helpen dan vertel ik hoe. Zo niet, dan zeg ik het ook.