818667305369053

Intuïtief eten is luisteren naar je lichaam waarbij je de signalen van je lichaam volgt om te bepalen wat en wanneer je eet. Zeker wanneer je een manier zoekt om te kunnen afvallen zonder dieet dan is intuïtief eten zeker een methode om te overwegen. Maar daar zit ook meteen een valkuil. Aan het eind van dit blog weet jij welke valkuil je voor jezelf wilt vermijden. Zodat je voorkomt dat jij straks het intuïtief eten moet toevoegen aan de reeks teleurstellingen rondom eten en je gewicht.

Je kan deze blog ook luisteren als podcast of kijken als video.

Wat is intuïtief eten?

Ons lichaam is een zelfregulerend systeem en van nature beschikken wij over het vermogen om te weten wat en wanneer we moeten eten. Een baby die honger heeft gaat huilen en zodra de baby dan melk krijgt en voldaan is stopt die met drinken. So far so good zou je zeggen, want onze programmering regelt het allemaal.

Belangrijk om te beseffen is dat onze programmering nog steeds klopt, maar onze omgeving niet meer. Want ons oerbrein is geprogrammeerd om te eten wat beschikbaar is in het seizoen. Dat betekent overvloed in de oogstmaanden en schaarste in de wintermaanden. 

Ons lichaam reguleert dat en daarom hebben wij een voorkeur voor zoet, zout en zitten. Overtollig zoet slaat op als vet voor schaarse tijden. En zitten is ons ‘rest and digest’ systeem oftewel uitrusten en verteren. We zijn niet bedoeld om energie te verspillen aan andere zaken dan jagen en verzamelen of om die energie te gebruiken om te reageren op gevaar door te vluchten of vechten. 

Maar hier is het probleem. We hebben een oerbrein dat voor 99% functioneert zoals dat van de oermens. Maar we leven in een omgeving met een overvloed aan zoet, zout en zitten. Onze energie wordt niet verbruikt door jagen en verzamelen en onze stress vloeien we niet fysiek af maar slaan we op in ons lijf zodat het daar vast blijft zitten. Het gevolg daarvan is dat we teveel en te vaak eten dan waar we voor gemaakt zijn.

Intuïtief eten en de invloed van stress en emoties

Ons moderne lijf zit vol met opgeslagen stress die we niet op een natuurlijke manier loslaten. We lijden onder externe stress van ons werk, alle ballen hoog houden in het gezin, sociale druk en verwachtingen. Daar doen we nog een schepje bovenop met zelf gecreëerde stress: stress die voortkomt uit alles wat we onszelf opleggen: wie of wat we denken te moeten zijn, wat we allemaal moeten van onszelf en onze zelfopgelegde normen waar we aan willen voldoen. 

Stress rood alarmlicht

Ons instinct zegt bij stress: vechten of vluchten. Alleen doen we dat niet letterlijk waardoor de stress in je systeem blijft zitten en nergens heen kan. Op school en bij onze ouders thuis leren we vooral hoe we ons gewenst moeten gedragen. Volgens sociale normen maar niet hoe je stress op een gezonde manier afvoert uit je lichaam.

 

Emoties drukken we grotendeels weg met ons hoofd.We doen graag gewoon dan doen we al gek genoeg. De Nederlandse cultuur lijkt ook op een bepaalde trots te zijn op het feit dat Hollanders zo nuchter zijn. Wat het eigenlijk betekent, is dat we onze emoties niet uiten. Terwijl alles wat je niet op een gezonde manier reguleert vast komt te zitten in je lichaam en vroeg of laat gaat dat klachten geven.

Waarom intuïtief eten?

Specifiek de vrouwen waar ik mee werk ervaren een bepaalde onrust of onvervulde behoefte, zoals behoefte aan even tijd voor zichzelf, afleiding, behoefte aan troost of comfort. Die onrust is je lichaam dat met jou communiceert dat er onbalans is. 

Je lichaam communiceert niet: “help ik ga dood van de honger.” Het gaat over een behoefte aan een innerlijke beleving van rust, comfort of je lekker voelen. Maar wat er gebeurt is dat deze onrust vervolgens gedempt wordt met eten. Dat noemen we dan emotie-eten, een eetbui, stress-eten of overeten. Wat het ook is voor jou, het gaat erom dat je eten gebruikt als middel om tijdelijk weg te gaan bij dat onprettige gevoel en dit te fixen met eten.

Vraag je daarom als eerste af: “Waarom wil ik eigenlijk intuïtief eten?”

Help, ik ga dood van de honger!

Emotie-eten of intuïtief eten?

Ik zal de eerste zijn om toe te juichen dat je gaat voelen wat je lichaam nodig heeft. Sterker nog, dit is een belangrijk principe in mijn eetRUST methode.

De eetRUST methode bestaat uit de 4 stappen:

Relatie met jezelf & eten

Uit je hoofd, in je lijf

Stress oplossen

Transformeren

Alle stappen van de eetRUST methode zijn gericht op weer in contact komen met jezelf. Want dat is wat veel vrouwen lange tijd niet hebben gekund wanneer ze veel teleurstelling hebben ervaren rondom diëten. Misschien herken je dat wel bij jezelf. 

Wanneer je jarenlang in een hebt gezeten van het wegeten van stress of emoties dan heb je wel eerst te werken aan de relatie met jezelf voordat je overstapt op intuïtief eten. 

De valkuil waar je dan namelijk voor moet oppassen is dat je wel heel goed het onderscheid moet kunnen voelen tussen je intuïtie die aangeeft dat je moet eten of dat er een onbewuste trigger afgaat die een overlevingsrespons triggert. Een overlevingsrespons is een volautomatische reaktie op stress door emoties of een bepaalde onveiligheid  en triggert vechten of vluchten. In het geval van eten is dat vluchten in eten. 

Zolang je nog niet de noodzakelijke voorwaarden hebt gecreëerd om een goede relatie met jezelf en met eten te hebben, loop je het risico dat intuïtief eten een vorm van zelfsabotage is, die je aanziet voor zelfliefde of goed voor jezelf zorgen.

Je gaat dan intuïtief eten omdat je je gevoel wilt volgen en dat is op zich prima. Maar wees voordat je dat gaat doen heel erg eerlijk tegen jezelf of dit niet een nieuwe strategie is om te vermijden dat je aan de slag moet met waar het eigenlijk om gaat: die innerlijke stress en emoties aankijken en loslaten zodat je daadwerkelijk weer in contact komt met je intuïtie.

Je oerbrein schreeuwt en je intuïtie fluistert. Om je intuïtie daadwerkelijk te kunnen horen, heb je daadwerkelijke rust in je hoofd en je lichaam nodig.

 Werk eerst aan de relatie met jezelf
voordat
je begint met intuïtief eten

Wat moet ik onthouden?

 

1. Je programmering klopt

Je bent gemaakt voor intiïtief eten. Het probleem zit hem in de omgeving. Je instincten gaan uit van ons lichaam dat gemaakt is voor schaarste. Terwijl onze omgeving compleet het tegenovergestelde is ingericht.

 

2. Je instinct zegt: vechten of vluchten

Dat is een prachtig overlevingsmechanisme natuurlijk. Aleen heeft het in onze huidige leefomgeving niet alleen maar voordelen. We worden namelijk telkens getriggerd en slaan die stress op in ons lijf.

 

3. Zolang jij eetbuien, overeten of emotie-eten doet heb je eerst wat anders te regelen.

Namelijk de relatie met jezelf. Zodat je in contact komt met je ware zelf. En niet met het ego-deel dat jou wil beschermen en je ongemak wil oplossen met eten. 

4. In mijn gratis (online) masterclass kom je alles te weten over daadwerkelijke eetRUST.

We gaan het uitgebreid hebben over de triggers die jouw eetgedrag veroorzaken en wat je moet doen om dat op te lossen. Hieronder kan je je aanmelden.

Regelmatig geef ik een gratis (online) masterclass over hoe je eetRUST krijgt. In 90 minuten neem ik je dan mee in de 4 stappen van de eetRUST methode. De eetRUST methode is mijn persoonlijke succesformule waarmee je alle noodzakelijke voorwaarden creëert om zonder dieet resultaten te halen die ook daadwerkelijk op de lange termijn blijvend zijn.

Je bent van harte welkom om daarbij te zijn!

Gratis eetRUST masterclass

Ontdek in 90 minuten hoe je
eetbuien en emotie-eten verandert naar
controle en keuzevrijheid over je eetgedrag

                            +

de 4 stappen van de eetRUST methode.