fbpx 818667305369053

Waarom poets je dagelijks je tanden en ga je twee keer per jaar naar de tandarts voor controle? Waarschijnlijk omdat je gaatjes wilt voorkomen en graag een gezond gebit houdt. Heb je je wel eens afgevraagd waarom je dan pas naar de dokter gaat als je al klachten hebt? Je onderneemt dan eigenlijk pas aktie als je al een ziekte of klacht hebt, in plaats van die te voorkomen.  Wat is jouw strategie? Neem jij preventieve gezondheidsmaatregelen? En weet je eigenlijk hoe ‘crisis-proof’ jouw immuunsysteem is?

Gezondheidszorg of ziektezorg?

Heb je wel eens nagedacht over de term ‘gezondheidszorg’? Door de woorden zou je denken dat gezondheidszorg over gezondheid gaat en niet over ziekte. Eigenlijk zou ziektezorg een beter passend woord zijn, als je kijkt naar wat er gebeurt als je bij een huisarts komt.

Een klacht of ziekte is eigenlijk een signaal van je lichaam, dat jou wil vertellen dat er iets is dat aandacht of zorg nodig heeft. Je lichaam wil het beste voor jou en als dat uit balans is, vertelt je lichaam jou dat in de vorm van een klacht of ziekte. Pijn of ziekte zou je daarom kunnen opvatten als een boodschap van je lichaam.

Een klacht of ziekte is eigenlijk een signaal van je lichaam, dat jou wil vertellen dat er iets is dat aandacht of zorg nodig heeft.

Symptoombestrijding of oorzaak aanpakken

Met de boodschap van je lichaam -of van je immuunsysteem- kan je twee dingen doen:

  1. Je negeert het en onderdrukt het met een quick fix.

    In dat geval neem je medicatie die de symptomen bestrijdt. Je hebt de onderliggende oorzaak dan niet aangepakt, maar je bent wel (voorlopig) van je klacht af. 
  2. Je luistert naar wat je lichaam je wil vertellen en probeert de oorzaak te achterhalen, om hier vervolgens aandacht aan te geven.

Even voor de volledigheid: hiermee bedoel ik natuurlijk signalen van je lichaam die niet direct duidelijkheid geven over de oorzaak of de aanpak. Ik bedoel, met een gebroken been moet je direct naar de spoedeisende hulp natuurlijk. Dan is het al duidelijk wat je lichaam zegt: dit is gebroken en moet gezet worden of in het gips om daarna te kunnen genezen.

Als je ervan uitgaat dat je lichaam je een signaal geeft, dan ligt het oplossen van je klacht op een diepere laag. In plaats van een oud patroon in stand houden, vraagt je lichaam om patronen te doorbreken zodat je kunt genezen. Je lichaam heeft een groot zelfherstellend vermogen, een innerlijke kracht die probeert om je lichaam en geest zo gezond mogelijk te houden. Een voorbeeld -in het klein- van zelfherstellend vermogen is bijvoorbeeld wanneer je een wondje hebt. Eerst bloedt het, dan komt er een korstje op en na een week is je wondje (bijna) genezen. Dat been in het gips heeft meestal 6 weken nodig, maar ook dat kan je lichaam prima zelf herstellen.

Wat leert je arts op de opleiding Geneeskunde over optimale gezondheid? Weinig tot niets.

Je huisarts heeft standaard 10 minuten de de tijd voor een consult. Op het plaatje hiernaast zie je hoe die 10 minuten verdeeld zijn. Je hebt dus 1,5 minuut om je klacht te vertellen en de huisarts heeft in totaal 4,5 minuut de tijd voor anamnese (beeldvorming van de klacht) en lichamelijk onderzoek. 

Geen wonder dat je huisarts eigenlijk geen andere keus heeft dan jou die quick fix aanbieden. Want ten eerste past het achterhalen van de daadwerkelijke oorzaak vaak helemaal niet in het tijdschema dat een huisarts ter beschikking heeft. Ten tweede functioneert een arts als een soort verlengstuk van de farmaceutische industrie. Verdiep je bijvoorbeeld ook eens in wat een artsenbezoeker doet. En ten derde wordt een arts opgeleid om alles te weten over ziekte en dood. Maar wat leert je arts op de opleiding Geneeskunde over optimale gezondheid? Weinig tot niets.

Leefstijl is de basis van gezondheid en geluk

In leefstijl, en het versterken van je immuunsysteem, ligt juist een enorme kans voor een gezond en gelukkig leven. Als je mensen vraagt wat ze het belangrijkste vinden in hun leven dan worden gezondheid en geluk meestal als een van de eerste dingen genoemd. Vreemd eigenlijk dat goed zorgen voor je immuunsysteem en je algehele gezondheid dan toch zo laag op de prioriteitenlijst van veel mensen staat. Neem zelf de leiding over je gezondheid en ontdek wat een enorm verschil je voor jezelf maakt.

Met verwondering heb ik de TV serie ‘Hoe word ik 100‘ teruggekeken. Twee van de deelnemers aan deze serie spoten al jarenlang insuline voor hun diabetes. Eén van de deelnemers zelfs al 20 jaar met alle nadelige bijwerkingen daarvan. De deelnemers worden begeleid door een team professionals en pakken ook hun voedingsgewoonten aan. Na maar 1 week verandering van voeding, kon de deelnemer die al 20 jaar insuline spoot, hiermee stoppen. Ik herhaal: al na 1 week!

Na maar 1 week verandering van voeding, kon de deelnemer die al 20 jaar insuline spoot, hiermee stoppen.

Serieus, mijn mond viel open! Van verbazing, maar ook van blijdschap. Want dat betekent dus dat je lichaam, zelfs na 20 jaar insuline spuiten, nog steeds haar zelfherstellend vermogen kan aanspreken om te genezen. En dat je met het aanpassen van je leefstijl dus ook heel snel grote vooruitgang kan boeken. Hoe gaaf is dat!

Lees ook: Suikervrij eten in 3 praktische stappen

Het belang van een goede gezondheid en een sterk immuunsysteem is juist in het jaar 2020 nog eens ontzettend duidelijk gebleken. De vitaliteitscrisis in Nederland (eigenlijk in heel de wereld) is pijnlijk duidelijk geworden door onze confrontatie met het corona virus. 

Kunnen we opgelucht ademhalen als dit coronavirus de wereld niet meer beheerst? Dat is de grote vraag. Terugkijkend naar de afgelopen jaren, is de kans groot dat zich weer een nieuw(e) (variant van het) virus zich meldt. 

De quick-fix voor je immuunsysteem

Ben jij daar klaar voor? Er is in elk geval genoeg dat je kan doen om je immuunsysteem zo goed mogelijk te versterken. Maak jouw lichaam crisis-proof! Zodat je lichaam van binnenuit aanvallen van buitenaf te lijf kan gaan zodat je niet (erg) ziek van wordt. 

Hier is de quick-fix waarmee je je lichaam wél een groot plezier doet:

  1. Eet elke dag minimaal 500 gram groente en fruit. Zorg dat groente het grootste deel hiervan uitmaakt.
  2. Drink dagelijks minimaal 2 liter water
  3. Eet zoveel mogelijk natuurlijke, onbewerkte voeding. Vermijd alles wat in pakjes en zakjes zit, in een fabriek gemaakt is en kant-en-klaar in een verpakking kan kopen. Op mijn Pinterest bord onderaan deze pagina vind je heel veel lekkere, gezonde dingen om je te inspireren met troepvrij eten.
  4. Slaap minimaal 7 uur per nacht. Bij voorkeur in een volledige cyclus van 90 minuten. Bijvoorbeeld als je slaapt van 22.30 uur tot 06.00 uur zijn dat 5 volledige cycli van 90 minuten. Tip: koop het boek ‘Superslapen’ van Floris Wouterson.
  5. Beweeg. Je hoeft niet elke dag in de sportschool te staan om toch genoeg te bewegen. Begin bijvoorbeeld met 10.000 stappen per dag. Tip: schaf een FitBit aan. Deze activity tracker telt o.a. je stappen, de uren dat je slaapt en je kan er doelen op instellen. 
  6. Ontspan. Maak een wandeling, ga de natuur in, mediteer of doe wat yoga. Maak onderscheid tussen afleiding zoeken (Netflixen, gamen, bellen, scrollen op social media) en ontspanning (concentreren op je ademhaling, je gedachten ontspannen, weinig prikkels van buitenaf).

Lees ook: Veganistisch eten? Juist 2020 is hét moment!

Als je bovenstaande stappen in je dagelijkse leefstijl implementeert, zet je al enorme stappen voorwaarts naar een ijzersterk, gezond immuunsysteem. In mijn andere blogs op deze website vind je nog veel meer informatie en tips. Ik inspireer je graag over een gezonde leefstijl én help je om te zorgen dat je veranderingen niet tijdelijk, maar blijvend zijn!

Reageren?

Wil jij aan de slag met het versterken van je immuunsysteem? Of ga je anders tegen voeding aankijken en heb je iets gehad aan mijn blog? Ik vind het superleuk als je een reaktie achterlaat onder dit blog of op een van mijn social media.

Wil je ook anderen inspireren? Vergeet dan niet om dit blog met anderen te delen! 😊