fbpx 818667305369053

Houd je moeilijk controle over je eetgedrag? Sta je vaker bij de koektrommel dan je lief is? Werken diëten alleen tijdelijk voor je?

Dat is volkomen normaal. Jouw oerbrein staat namelijk aan het stuur van jouw gedrag.

Hoeveel beslissingen per dag neem jij bewust, denk je? Uit onderzoek* blijkt dat je 5% van je gedrag bewust doet. De overige 95% van je gedrag doe je onbewust. In dit artikel leg ik je precies uit hoe dit werkt. En hoe je dit in jouw voordeel gebruikt bij emotie eten.

*Ap Dijksterhuis, Het slimme onbewuste

Wat is emotie eten?

Emotie eten is jouw strategie om een behoefte te vervullen. Je ervaart een emotie in je lichaam en die beantwoord je met eten. Misschien herken je dat meteen. Het kan ook dat je je hier nog niet volledig bewust van bent. Je lichaam communiceert voortdurend met je. Alleen zijn wij het verleerd om dat te verstaan. 

Emoties kunnen positief of negatief aanvoelen. Verdriet is net zo goed een emotie als gezelligheid. Ben je een emotie eter dan zijn emoties de trigger voor jouw eetgedrag, bijvoorbeeld:

  • Je voelt je gestresst door iets op je werk en je krijgt trek in chocola.
  • Je was al druk genoeg en nu zetten je kinderen ook nog je huis op stelten. Je komt even tot jezelf met een kop thee en een lekkere koek. Of twee.
  • Voordat je naar dat feestje ging besloot je dat je je dit keer zou inhouden. Maar toen was het zo gezellig dat je meer hapjes nam dan je van plan was. 

De daadwerkelijke behoefte op het moment dat je emoties ervaart is niet het eten. Als honger het probleem niet is, is eten niet de oplossing. 

Hoe ontstaat emotie eten?

Emotie eten ontstaat in het brein. Het is de strategie die jij jezelf onbewust hebt aangeleerd om te reageren op emoties.  Vanaf je geboorte word je beïnvloed door je omgeving, bijvoorbeeld door ideeën (suggesties) van je vader en moeder, de cultuur waarin je opgroeit, de gewoonten van de mensen om je heen of misschien wel de kerk. Daardoor ontwikkel je jezelf tot een bepaald concept waarmee je je identificeert. Dat wordt ook wel conditionering genoemd.

Jouw conditionering bepaalt hoe jij naar de wereld kijkt. Jouw conditionering bepaalt jouw overtuigingen. En dat bepaalt weer hoe jij ervaringen interpreteert. Een emotie is de betekenis die jij zelf geeft aan een feit of een gebeurtenis. De manier waarop je omgaat met je emoties hangen sterk af van wat je als kind daarover geleerd hebt. 

Durf je te voelen? Ga je emoties aan om ze te doorleven?  De vaardigheden die je als kind opgedaan hebt met het (mogen en durven) ervaren van emoties bepalen jouw strategie als volwassene. Dat geldt voor alle soorten emoties, positief of negatief. Het maakt in dit geval niet uit of je heftige negatieve emoties hebt meegemaakt of niet. Het gaat puur om de manier waarop jij met welke emotie dan ook hebt leren omgaan. 

Dat betekent dat je een prima jeugd gehad kan hebben en nu toch een emotie eter bent. 

 

Online

POWERSTART PROGRAMMA

emotie eten doorbreken in 4 weken

Hoe stop ik met emotie eten?

Stoppen met emotie eten betekent beginnen met voelen. In onze moderne maatschappij wordt voelen vaak geassocieerd met zwakte of overgevoeligheid. We zijn wandelende hoofden geworden en bewonen ons lijf onvoldoende. In mijn optiek is durven voelen enorm krachtig. Voelen is de ingang naar het contact met je onbewuste brein. Hier ligt een schat aan mogelijkheden die je nu (nog) niet benut. Je gedrag wordt aangestuurd door de overtuigingen die opgeslagen liggen in je onderbewuste. Verander je deze overtuigingen, dan verander je je vaste patronen.

In de praktijk zie ik dat veel emotie eters ook moeite hebben met goed voor zichzelf zorgen. Ook voor mijzelf is dat herkenbaar uit de tijd dat ik zelf overgewicht had. Verder komen ook thema’s als onzekerheid, zelfbeeld, stress, verdriet en vragen als ‘doe ik het wel goed’ of ‘ben ik het waard’ voorbij. 

Wil je stoppen met emotie eten herstel dan het contact met je gevoel en vervolgens met jouw zelfliefde. Zelfliefde heeft niks te maken met egoïsme. Zelfliefde gaat over erkennen en dat je er volledig mag zijn met alles wat er is. Zonder oordeel. 

Plaatje hoofd onbewust brein

Kan ik na lange tijd emotie eten nog veranderen?

Ja. Je brein is flexibel en leert elke dag. Ongeacht je leeftijd, je brein kan nieuwe dingen leren. Hardnekkige patronen ontstaan doordat je brein verbindingen gemaakt heeft. Hoe steviger de verbinding, hoe steviger de gewoonte. In je onbewuste mind kan je op dezelfde manier patronen doorbreken als ze ontstaan zijn. Een krachtige manier om contact te maken met je onbewuste brein is via de theta staat van je brein. Deze staat bereik je tijdens slaap, in diepe meditatie en tijdens hypnose

Je kan je onbewuste brein effectief nieuwe dingen leren tijdens hypnose. Hypnose is een volledig natuurlijke staat. Kinderen tot 7 jaar zijn voortdurend in deze staat door de frequentie van hun hersengolven. Dat zorgt ervoor dat kinderen veel kunnen leren in korte tijd. Je bent als volwassene meerdere keren per dag zelf ook al in die staat. Bijvoorbeeld als je ‘op de automatische piloot’ een vaste route rijdt. Of als je zit te dagdromen of verzonken bent in een goed boek. De hypnotische staat zorgt ervoor dat je even helemaal op jezelf gefocust bent. 

Wat kan ik zelf doen?

Je weet nu dat jouw onbewuste brein en grote rol speelt in het bepalen van jouw gedrag. Misschien dacht je tot nu toe dat jij je gedrag bewust deed. In dit blog heb je kunnen lezen dat jouw onbewuste brein voor 95% je gedrag bepaalt. Gebruik die wetenschap daarom in je voordeel door deze stappen te nemen:

1. Onderzoek je eigen overtuigingen. Wat geloof je over jezelf? Is wat je gelooft over jezelf ook echt waar? Met welke overtuigingen saboteer je jezelf? Verander vervolgens je overtuigingen.

2. Schrijf nieuwe, helpende overtuigingen op. Zorg dat je je nieuwe overtuigingen positief formuleert. Voorkom het woord ‘niet’ in je zin. Jouw brein kan het woord ‘niet’ namelijk pas verwerken als die eerst de rest van je zin verwerkt heeft. Merk op wat er gebeurt als ik nu zeg: ‘je mag NIET aan een paarse krokodil denken’. Je zag hem voor je of niet?

Ter inspiratie heb ik vast wat helpende overtuigingen voor je opgeschreven:

  • Ik eet en leef gezond
  • Ik ben het waard om van te houden
  • Ik herken mijn behoeften en ik zorg goed voor mezelf
  • Ik mag zijn wie ik ben
  • Alles wat ik kan bedenken, kan ik bereiken

3. Spreek je nieuwe, helpende overtuigingen in op je telefoon. Herhaal elke overtuiging minimaal 21 keer. Spreek rustig en op ontspannen toon. Zet er eventueel een rustgevend muziekje onder.


4. Doe elke avond voor je gaat slapen oortjes in en luister je ingesproken audio af. Zorg dat je je eerst volledig ontspant. Haal een paar keer bewust adem en laat al je spieren ontspannen. Geef geen aandacht aan andere gedachten en focus je op je audio. Het maakt niet uit als je in slaap valt. Je onbewuste brein is juist nog alerter in je slaap.


5. Houd dit minstens 30 dagen vol, liefst langer.

    Wat moet ik onthouden?

    Emotie eten wordt aangestuurd door een behoefte. Dit is geen behoefte aan eten maar een emotionele behoefte die vervuld wil worden. Bijvoorbeeld rust in je hoofd.  Je onbewuste brein bepaalt voor 95% je gedrag. Al je waarden, overtuigingen en ervaringen liggen opgeslagen in je onderbewuste.

    Niet-helpende overtuigingen saboteren je goede voornemens. Als jij op onbewust niveau de overtuiging hebt ‘ik ben het niet waard’ dan is het heel moeilijk om keuzes te maken die tegen deze overtuiging in gaan. Met andere woorden: onbewust zoek je telkens bevestiging van je eigen overtuigingen.

    Daarom is het krachtig om je overtuigingen te veranderen. Dit kan je zelf doen door gebruik te maken van de kracht van herhaling. Kan je hier hulp bij gebruiken, dan is hypnotherapie hiervoor een zeer krachtige, effectieve manier. 

    En nu?

    Een succesvolle verandering is het resultaat van slim gebruik maken van je natuurlijke vermogens. Los belemmerende overtuigingen op. Installeer helpende overtuigingen in jouw onbewuste brein. Het is dé manier om succesvol patronen te doorbreken.  Als je lekkerder in je vel zit haal je veel makkelijker je doelen. In alle facetten van je leven.

    Investeren in je mindset, zowel met kennis als met oefening, betaalt zich op veel manieren terug. Vooral in je kwaliteit van leven.

    Maak nu kennis met het Powerstart programma en ontdek wat patronen doorbreken voor jou doet. Elke week video’s met uitleg, audio’s waarmee je je brein herprogrammeert – zelfs als je dat in je slaap zou willen doen- en praktische oefeningen voor rust in je hoofd en energie in je lijf.

    Online

    POWERSTART PROGRAMMA

    emotie eten doorbreken in 4 weken